El Museu de Mallorca obre una nova etapa de diàleg entre el seu fons i obra contemporània per tal d’obrir-lo a nous públics

La Conselleria de Cultura participa a la Nit de l’Art de Palma amb l’exposició “Els secrets de la muntanya” d’Horacio Sapere

La Conselleria de Cultura, Participació i Esports ha presentat la seva participació a l’edició 2018 de la Nit de l’Art amb la producció de l’exposició “Els secrets de la muntanya” d’Horacio Sapere al Museu de Mallorca. L’artista i la consellera Fanny Tur han explicat el projecte, acompanyats del director del Museu de Mallorca, Bartomeu Salvà, la comissària Magdalena Aguiló, i el representant de l’artista, Andreu Carles López.

L’exposició és un diàleg entre una selecció de 40 obres de l’artista Horacio Sapere corresponents a diferentes èpoques sota la temàtica de la muntanya i una selecció d’11 obres històriques del fons del Museu de Mallorca relacionades amb paisatges de muntanya i algunes obres d’altres col·leccions de paisatgistes a Mallorca de començaments del segle XX com Bernareggi, O’Neill, Fuster Bonnin, Anckerman, Fuster Valiente, Femenía Maura, Carloandrés i López Naguil.

Establir diàleg entre les obres històriques i contemporànies és un dels objectius de la nova direcció del Museu de Mallorca, previst en el marc del Pla de Cultura de les Illes Balears que impulsa la Conselleria de Cultura, Participació i Esports. La importància dels fons que atresora el Museu de Mallorca obliga a cercar noves estratègies per tal d’apropar els seus continguts a nous públics, al públic contemporani d’una manera més enèrgica i eficaç. El projecte “Els secrets de la muntanya” és un exponent clar d’aquesta via de difusió museística. La consellera Fanny Tur s’hi ha referit i ha recordat la recent exposició “Bipolaritat” de Tomeu Coll, inaugurada la setmana passada a l’Arxiu del Regne de Mallorca, com exemple també d’”optimització dels espais culturals” dipositaris de fons patrimonial.

El signe de la muntanya en l’evolució creativa d’Horacio Sapere

En l’evolució artística d’Horacio Sapere, sempre ha existit el retorn al signe de la muntanya com una potent imatge d’una gran tensió energètica, com a símbol tel·lúric. La muntanya encarna la part immaterial en una integració física i espiritual de contraris. L’home és present en els trets de la naturalesa i aquesta correspondència d’inspiració taoista marca la recerca de l’artista entorn al signe de la muntanya.

La presència de la muntanya com a símbol ha anat canviant al llarg de l’evolució creativa de Sapere i adopta diferents formes. Si en els anys setanta i començaments dels vuitanta trobàvem la muntanya representada per senzills triangles de metacrilat o construïda amb pinzellades puntillistes, al llarg dels anys la muntanya va mutant i pot aparèixer surant en el cel; envoltada d’homes-poetes; amb agulles d’acupuntura clavades en el cim com una cura clarivident que presagiava la progressiva destrucció de l’illa; com a duet integrador de forces oposades; acompanyada d’elements domèstics –llit, taula, prestatge, etc.- evocadors de la presència humana; al costat de cases disperses navegant per la tela; amb fragments del cos humà com una mà, un os o un cap aïllat…, però sempre mostrats en una equilibrada construcció del quadre i una sensibilitat especial en el tractament del color.

L’exposició, situada a les sales d’exposicions temporals de la tercera planta del Museu de Mallorca, s’inaugura el pròxim dissabte 22 de setembre a les 21 hores durant la celebració de la Nit de l’Art de Palma i amb l’espectacle musical i sensorial Tel·lúric, a càrrec del compositor Miquel Àngel Aguiló acompanyat de músics percussionistes i escenografia d’Andres López. Serà al pati del Museu de Mallorca, a partir de les 22 hores, i amb la col·laboració de Tramuntana XXI.

L’exposició estarà oberta fins al 24 de novembre de 2018.

HORACIO SAPERE

L’artista Horacio Sapere (Bons Aires, 1951) arriba a mitjans dels anys setanta, primer a Madrid i Barcelona, i finalment acaba fixant la seva residència a Mallorca, avui dia a ses Salines. Compta amb una llarga trajectòria d’exposicions individuals, treballa periòdicament a Nova York i exposa habitualment a les seves galeries de Toronto i Montreal (Canadà).

En els primers anys setanta Sapere va viure i pintar en el barri de la Calatrava, en el qual destacava la presència del Museu de Mallorca de Palma. El barri històric i el museu varen ser essencials en el descobriment de la cultura i l’art de les illes, que tingué un pes important en la formació i desenvolupament del jove artista.

“Els secrets de la muntanya” està comissariada per la comissària independent Magdalena Aguiló, que, entre altres responsabilitats, ha estat directora de la Fundació Pilar i Joan Miró (2003-2011), sotsdirectora del Centre de Cultura Sa Nostra (1989-2002) i tècnica d’activitats artístiques del Casal Solleric (1984-1986).